A otra cosa mariposa

Tres anys endreçats en arxivadors i col·locats en un nou prestatge de l’estudi. És la imatge d’un nou començament. A dins d’aquestes caixes de cartró hi queda el resum de tota la feina feta. Mentre endreçava tot el paperam he recuperat algunes dades i he fet memòria.

Vam crear equips de confiança autònoms i amb comandaments intermitjos, referents de l’Agència a l’exterior i una redacció especialitzada temàticament. Vam apostar pel periodisme de fonts, l’agenda pròpia i el seguiment. Vam impulsar la territorialització en xarxa dels temes generals i la producció de vídeos amb criteri informatiu i comercial.

A l’ACN, amb menys, sempre s’ha fet més. Ningú hi pot donar lliçons de cultura de l’esforç. I com que tothom anava passat de voltes, vam decidir assumir que si volíem crear un model de servei eficient s’hauria de baixar la producció i valorar la feina des d’un altre punt de vista. El qualitatiu. Això també ens va portar a relativitzar el model de periodista orquestra. A vegades és viable, però no sempre.

I les dades, canten.


La producció de notícies va baixar un 12% perquè vam deixar de repicar notes i de cobrir convocatòries compulsivament. En canvi, amb només un any, els consums van pujar un 22%. En relació amb el 2007, l’increment és del 88%.

L’àrea de Societat, va ser l’única que, de totes maneres, va registrar un augment de producció. Vam treure els periodistes al carrer. Encara que sembli mentida, fins llavors, l’Agència no tenia fotografies de prostitutes, batudes dels Mossos d’Esquadra ni del CNP. En un any, la producció va créixer un 61% i els consums van superar el 90% en relació amb l’any anterior. Si es compara el 2009 amb el 2007, l’augment de consums en les notícies de Societat és del 214%.




I en poso un exemple curiós, que ens va sorprendre molt quan preparàvem el balanç en una trobada de l’equip directiu a Sant Hilari. La notícia més vista pels clients de l’Agència el 2007 va ser aquesta:

(2007) “Saül Gordillo, nou director de l’ACN”, amb 147 comsums

I la més vista pels clients el 2009 va ser aquesta altra:

(2009) “Moren quatre bombers en les tasques d’extinció de l’incendi dels Ports”, amb 413 consums

Durant aquest temps, també hem batallat per prestar el servei de pool en casos de simulacres d’accidents químics i d’intervencions policials. I també ens n’hem sortit. A banda del servei als abonats, l’àrea de societat s’ha consolidat com la que més negoci genera amb la venda de vídeos de successos per a televisions de tot l’Estat. Tot això ha sigut possible perquè tots plegats hi vam posar les banyes. Perquè l'ACN té un equip de professionals jove, amb emptenta i compromès.



I ara, quedava pendent la signatura d’un conveni amb la Direcció General de Protecció Civil i l’establiment d’un marc estable de relació amb el Servei Meteorològic de Catalunya.

Durant aquest temps també he tingut l’oportunitat de redactar l’apartat de vídeo del llibre d’estil de l’Agència i del postgrau de producció multimèdia promogut juntament amb la UOC.

També aprofito per agrair totes les trucades, correus electrònics i missatges de facebook. Ha estat una alegria rebre’ls, de debò. M'enduc l'experiència i el plaer d'haver conegut excel·lents professionals i grans persones.

Una setmana després que la nova direcció em cessés com a Cap de Societat després de tres anys de feina, tanco aquesta etapa professional a l’Agència Catalana de Notícies. Una oportunitat que dec a en Saül, que va confiar en mi per ajudar-lo a transformar l'ACN. D'aquesta transformació ja en vaig parlar en l'apunt titulat "De la gestoria a l'Agència nacional". Dos mesos després que el cessessin a ell, he tingut el mateix destí.  

Desitjo tots els encerts i èxits professionals al nou director, Joan Maria Clavaguera, i a la subdirectora Anna Nogué. Ara, a otra cosa mariposa.

Comentaris